Motocykle z silnikami czterosuwowymi już prawie całkowicie wyparły mało ekologiczne i nieekonomiczne dwusuwy. Cechują się wyższą kulturą pracy, lepszym dźwiękiem oraz bardziej przewidywalnym sposobem oddawania mocy. Niestety nie uświadczymy w nich tak prostych rozwiązań. Również sposób smarowania motocykli czterosuwowych jest dość skomplikowany, a olej do motocykla 4t ma nieco inne zadania niż w motocyklu 2t, ponieważ oprócz smarowania, bierze udział w uszczelnianiu, chłodzeniu, pracy sprzęgła, ochronie przed korozją itd. Oleje do czterosuwów muszą cechować się również dużą trwałością i nie mogą zmieniać właściwości pod wpływem temperatury, ponieważ do czasu wymiany ten sam olej krąży w silniku przez zwykle minimum kilka miesięcy.
Rodzaje olejów
Wyróżniamy trzy podstawowe grupy. Oleje mineralne cechują się najgorszymi właściwościami i niską trwałością. Nieco lepsze są oleje półsyntetyczne, powstające poprzez dodanie do oleju mineralnego środków poprawiających właściwości. Najwyższą klasą są oleje syntetyczne. Są najbardziej odporne na skrajne temperatury, są najtrwalsze i najlepiej smarują silnik. Większość obecnie spotykanych motocykli powinno pracować właśnie na olejach półsyntetycznych.
Wybór lepkości
Najlepiej stosować się oczywiście do zaleceń producenta silnika. Mimo to można w uproszczeniu powiedzieć, że niezbyt wysilone motocykle powinny pracować na olejach 10W40. Dzięki temu nawet w niskich temperaturach nasz silnik już chwilę po starcie będzie odpowiednio smarowany. Do motocykli sportowych wybierajmy oleje 15W50 lub 15W60.